روش های حفاظت از تجهیزات ضد انفجار در سیستم zone چیست؟

folder_openتجهیزات ضد انفجار
commentبدون دیدگاه

روش های حفاظت از تجهیزات ضد انفجار در سیستم Zone

روش های حفاظت از تجهیزات در سیستم Zone شامل ۱۲ زیرمجموعه هستند که همگی به اختصار با Ex همراه هستند و ما 5 دسته از مهم ترین آن ها را به اخنصار توضیح میدهیم:

Ex- d

این گروه شامل بدنه ی بسیار سنگین و مقاوم در برابر انفجار داخلی هستند و همان تعریف تجهیزات Explosion Proof را دارند و به آن تجهیزات Flame Proof (تجهیزات ضدآتش) هم می گویند.

Explosion Proof
تجهیزات ضد انفجار

Ex- i

تجهیزات این گروه همان تجهیزات Intrinsically Safe هستند .و به دو نوع تقسیم می شوند.

Ex ia که فقط اجازه ی رخ دادن دو خطا (Fault) و Ex ib فقط اجازه ی رخ دادن یک خطا را در سیستم می دهند.

 

Ex- e
به تجهیزاتی Ex e اتلاق میشود که در طراحی داخلی آن ها از المان اکتیو استفاده نشده ،.یعنی هیچ المانی در این دستگاه وجود ندارد که باعث ایجاد جرقه شود.

Ex- e  معروف به  تجهیزات Increased Safety به معنی دارای حفاظت داخلی می باشد.با این طراحی دیگر نیازی به بدنه ی گاوصندوقی همچون (Ex d) جهت محافظت نیست زیرا در این کلاس محافظتی هیچگونه جرقه ای در داخل سیستم به وجود نمی آید.

 

Ex- p
کلمه ی P در عبارت Ex- p مخفف Pressurized به معنی فشرده شده میباشد.تجهیزات Ex- pمعمولاً با فشار هوای ابزار دقیق (فشاری بالاتر از فشار محیط حساسی که قرار است تجهیز در آن قرار گیرد) پر می شوند.

Ex- q
تجهیزات این گروه به المان های پر شده با پودر(Filling Powder) شهرت دارند.یکی از راه های محافظت از تجهیزاتی که امکان تخلیه ی الکتریکی در مدار آن ها وجود دارد استغاده از این روش است.در داخل بدنه ی تجهیز با کوارتز یا شیشه ی پودر شده پر می شود که این عامل از ایجاد جرقه می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر  با کارشناسان این فروشگاه تماس حاصل فرمایید

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید