گلند ضدانفجار و کاربرد آن

folder_openدسته‌بندی نشده
commentبدون دیدگاه

گلند ضدانفجار چیست؟

گلند ضد انفجار در محیط هایی مورد استفاده قرار می گیرد که احتمال انفجار در آن محیط ها زیاد است. در صورت استفاده از گلند ضد انفجار از آتش سوزی جلوگیری می شود .این محصول مانع از ایجاد فضای انفجاری می شود و به نوبه خود برای زون های عملیاتی ( 0-1-2)  گزینه بسیار مهمی است. گلند های ضدانفجار برای دو تیپ کابل آرمر دار و بدون آرمر تولید می شود

 

اجزای گلند ضدانفجار

اجزای گلند شامل شرود (shroud) ، ارت تگ (earth tag) و لاگ نات است که از اجزای جدا نشدنی گلند می باشند.

شرود (shroud) از گلند در مقابل گرد و غبار و خاک محافظت میکند، ارت تگ (earth tag) به دلیل زمین کردن جریان های احتمالی و مهره ی لاگ نات جهت محکم کردن گلند به کار میرود. که در ادامه به توضیح هر کدام میپردازیم.

در ابتدا باید به این نکته توجه داشت که گلند ها بر اساس نوع کابل به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

گلند آرموردار:

گلند ضدانفجار
گلند ضدانفجار مناسب برای محیط های حساس به انفجار

برای کابل هایی استفاده می شود که عایقی محافظ از جنس فولاد دارند و وظیفه آن ها محاقظت از کابل در برابر بار های فشاری است. این نوع از گلند های ارمور دار در انواع 5 لایه و 7 لایه جهت مهار کردن ارمورهای کابل ها مورذ استفاده قرار می گیرد

 

گلند بدون آرمور:

این نوع برای کابل های بدون ارمر یا بدون عایق محافظ استفاده می شود. و این نوع در انواع سه لایه و 5 لایه جهت مهار کردن کابل ها باعث هدایت آن به درون تجهیز، بدون ایجاد هیچ گونه خم و پیچ خوردگی میکند.

 

انواع گلند ضد انفجار

1.گلند پلاستیکی ضد انفجار

جنس مورد استفاده در این گلند از جنس پلاستیک است و به همین دلیل قیمت بسیار مقرون بصرفه تری نسبت به گلند های آلیاژ فلزی دارند.این نوع گلند ها تنوع رنگی بسیاری دارند و داری درجه حفاظت IP68 هستند که در مقابل گرد و غبار و نفوذ آب مقاومت خوبی را از خود نشان میدهند.

2.گلند فلزی ضدانفجار

این نوع گلند ها از جنس برنج و یا استیل هستند و از مزایا این نوع گلند به ضد ضربه بودن و استحکام بالای آن اشاره کرد

3.گلند ضد انفجار برنجی

این نوع گلند از آلیاژ برنج ساخته شده است و معمولا زرد رنگ است و این نوع گلند مقاومت نسبتا خوبی در مقابل با اسید ها دارد و همچین این گلند را به صورت آب کاری شده با آلیاژ نیکل کروم هم در بازار به فروش می رسد

4.گلند ضد انفجار استیل

این گلند نسبت به جنس برنج مقاومت بیشتری را از خود نشان می دهد؛ چرا که برنج دارای انعطاف بیشتری می باشد و طبیعتا در مقابل فشار های گوناگون مقاومت کمتری را نشان می دهد این نوع گلند قیمت بالاتری نسبت به سایر آن ها دارد

 

اجزای گلندضد انفجار

شامل مهره، واشر و تجهیزات آب بندی داخلی، حلقه آرمور ، بدنه و مغزی آب بندی خارجی می باشد و…

  1. مهره: این قطعه که در بین گلند و سایر تجهیزات به منظور محکم کردن گلند ها، قرار می گیرد.
  2. واشر: واشر ها به منظور آب بندی و IP  در میان گلند و سایر تجهیزات به کار می روند.
  3. شرود: پوششی پلاستیکی است که بر روی گلند ها قرار می گیرد و در محیط های باز از گلند ها مراقبت می کند.
  4. ارت تگ: در هنگام اتصال سیم ارت به زمین از این ابزار بر روی گلند استفاده می کنیم.

 

جدول سایز گلند ضد انفجار

گلند های ضد انفجار در سایز های متفاوتی از قبیل M 20, M 25, M 32, M 40, M 50, M 63, M 75, M 20 s  و…. تولید و عرضه می شوند برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله جدول سایز بندی گلند مراجعه فرمایید.

 

 کاربردگلند ضدانفجار

انواع گلند ضد انفجار حکم یک محافظ را دارند به طوری که از محیط مناسب بر روی لایه بیرونی کابل ها و سیم ها اجرا می شوند و از لایه درونی نیز محافظت می کنند و این کار سبب می شود که انتقال نیروی الکتریسیته آسانتر صورت بگیرد.

گلندها دارای یک بخش به عنوان هسته مرکزی هستند به طوری که قرار است کابل از آن قسمت عبور نماید. درون این هسته یک واشر لاستیکی وجود دارد و زمانی که بخش دوم روی بخش اول پیچ شود واشر روی پوسته کابل فشار وارد کرده و در نهایت سبب می شود که گرد و غبار وارد تابلو نشود.

 

Tags: ,

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید